۱۳۸۹ دی ۱۵, چهارشنبه

با هوای آلوده چه كنیم؟



شاید گاه و بی گاه با خود فكر كرده باشید كه سر انجام زندگی در شهری آلوده مثل اصفهان تهران و ... با این همه دود وآلاینده های محیطی چه خواهد بود؟ بیماریهای حاد ریوی آلرژی های مزمن مشكلات روحی و روانی یا انواع سرطانها و ...

روزمرگی و سكونت در كلان شهری با ویژگیهای اصفهان و تهران امروزی نه فقط عوارض و خطرات آلاینده های محیطی كه شاید بسیاری دیگر از نا هنجاری ها را برای بسیاری از شهروندان در پی داشته باشد.
هرگز با خود اندیشیده اید كه چطور از عهده این مسئولیت بر آیید؟ چگونه با شیوه ای نه چندان دشوار تاوان زندگی درآلوده ترین شهر دنیا را بپردازید؟چگونه رشدی بهتر برای كودكان و عمری دراز برای خود به ارمغان آورید آن هم با خوردن؟ خوردن غذای مناسب؟ چه بخوریم؟ چگونه بخوریم؟
وقتی می توانیم با كمی دقت و توجه در انتخاب غذای مصرفی و موادی كه در طی روز تغذیه می كنیم تهاجم آلاینده ها را تحت كنترل در آوریم و جان سالم به در بریم چرا این كار را نكنیم؟

روغن سو یا آفتابگردان جوانه گندم و سایر روغنهای گیاهی غنی ترین منابع ویتامین E هستند. ویتامینهای E نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری دارند . سایر مواد غذایی موثر برای كاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن به شرح زیر است.
روی(Zn) یكی از این مواد موثر است. انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوسدار منابع سرشار از روی هستند.
مردم ایران از دیرباز با مشكل كمبود روی در بدن خود مواجه بودند كه یكی از مهمترین این عوامل اسید فیتیك(فیتات) موجود در غلات است.
نكته مهمی كه در هنگام مصرف غلات باید در نظر داشته باشیم كه وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می كنیم حتما می بایست عمل تخمیر خمیر نان بدون دخالت جوش شیرین انجام شده باشد.
شیر و لبنیات نیز عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش كاهش می دهند.
وجود ماده ای به نام پكتین در سیب سرب را به طور كامل از بدن دفع می كند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد برای كاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. سایر منابع غنی از پكتین عبارتند از: مركبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت- توت فرنگی – هویج و غلات سبوسدار.
كلام آخر اینكه اگر در شهر های پر جمعیت و آلوده زندگی می كنید از خوردن مواد غذایی زیر برای حفظ تندستی غفلت نكنید تا از این مهلكه جان سالم به در برید:

- حداقل روزانه دو لیوان شیر
- حداقل 400 گرم سبزی و میوه تازه در طی روز
- غلات سبوسدار
- حداقل یك سیب در طول روز

ارسال به Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Cloob :: Oyax :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: GBuzz :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست: