۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

مــرواريد اما از جنس طــلا


مُرواريد يا دُر، گوهري است معمولاً سفيد و درخشان که در اندرون برخي از نرم‌تنان دوکفه‌اي مانند صدف مرواريد به وجود مي‌آيد و مرواريد طبيعي يكي از جواهرات بسيار مهم و قيمتي از دوران باستان به شمار مي رود و به همين دليل صيد صدف به منظور استحصال مرواريد از قرن ها پيش در اقيانوس هند، اقيانوس آرام، درياي آتلانتيک، آبهاي استراليا، فرانسه و همچنين خليج فارس و درياي عمان و ديگر گستره هاي حضور صدف مرواريدساز (mother of pearl) رواج داشته است و از سودمندترين ثروت هاي طبيعي درياها به شمار مي رفته است و مي رود. مرواريد نماد و تجلي قدرت، ثروت، اشرافيت و سلطنت بوده و شاهد اين مدعا حضور لفظ هاي ديگر براي آن همچون لولو و غيره در كتاب هايي مانند قرآن، انجيل و يا حتي كتاب هاي تاريخي رم، يونان، چين و تنديس ها پرتره ها و آثار دوران باستان بوده است.


داستان بوجود آمدن اين گوهر گرانبها در دل صدف اينست که وقتي جسمي خارجي مانند ذره‌اي شن بين صدف و پوسته او قرار بگيرد جانور لايه‌هايي مرکب از ماده آلي شاخي کونچيولين و بلورهاي کلسيت يا آراگونيت را به دور جسم خارجي ترشح مي‌کند. از اين لايه‌هاي هم‌مرکز رفته رفته مرواريد شکل مي‌گيرد. جنس مرواريد با جنس ديواره درون صدف يکسان است. شکل مرواريد اغلب نزديک به کره است هرچند به شکل‌هاي ديگر مانند گلابي و دکمه و حتي شکل‌هاي نامنظم هم ديده مي‌شود. درشتي آن به درشتي دانه خشخاش تا تخم کبوتر است. رنگ مرواريد اغلب سفيد است ولي ممکن است به رنگ‌هاي صورتي و زرد و سبز و آبي و قهوه‌اي و سياه نيز ديده شود. در قرن بيستم پرورش مرواريد نيز رايج شد. براي تهيه مرواريد پرورشي (که گاه مرواريد مصنوعي نيز ناميده مي‌شود) با سوراخ کردن پوسته صدف، يک قطعه مرواريد بسيار کوچک را در درون صدف قرار مي‌دهند تا جانور لايه‌هايي به دور آن ايجاد کند.
تصاویری که در اين مطلب خواهيد ديد مربوط است به راز ساخت و پرورش نوعي نادر و گرانقيمت از مرواريد طلا در آب هاي فيروزه! "ژاک برانل" مرديست که در جزيره پالاوان در جنوب غربي فيليپين زندگي مي کند، تنها شخصي است که در جهان به اين راز پي برده و به ساخت اين نوع جواهر کمياب يعني "مــــرواريد طــلا" مبادرت مي کند. او بيش از 38 سال است که در اينکار تجربه دارد.

به گفته ژاک برانل فرايند کشت مرواريد خصوصا اين نوع که مرواريد طلايي است بسيار وقت گير بوده بطوريکه براي توليد يک جواهر در صدف 5 سال مورد نياز است و در طي اين زمان طولاني با کوچکترين تکان دادن مي تواند موجب شکستگي آن شود. هر گونه تغيير در دما و وضعيت آب در صدف تاثير مي گذارد. همه چيز به احساس و تجربيات متخصص اين حرفه بستگي دارد و مي تواند در چگونگي کيفيت آن نيز تعيين کننده باشد. استخراج طلا از مرواريد بسيار کاري چالش انگيز و سخت است حتي بمراتب سخت تر از استحصال طلا از معدن
































ارسال به Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Cloob :: Oyax :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: GBuzz :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست: